دارم یک فایل از یک مشاور کسب و کار که یک دکتری هست پیاده میکنم. آدم کاربلد و دانشمندی است. یک نکتهای گفت که خیلی خوشم آمد. گفتم با شما به اشتراک بگذارم.
اول درباره اولویت صحبت میکند. یعنی قبل از آن، در این باره صحبت میکند که کلی رفتهاند و رفتارهای مدیران و سرمایهگذاران داخلی را آسیبشناسی کردهاند و دیدهاند چه اشکالات تابلویی دارند. یکی از این اشکالات هم همین اولویتبندی کارهاست. میگوید باید فقط کارهایی را بکنید که ارزش و درآمد بالایی تولید کند.
او از قول استیو جابز اشاره میکند که فکر کردن به کارهایی که نباید بکنید، همان اندازه اهمیت دارد که فکر کردن به کارهایی که میخواهید و باید بکنید. یعنی پنجاه به پنجاه است اهمیت اینها. اما این دکتر محترم اشاره میکند در جایی مثل ایارن که شرایط کسب و کار و اجتماعی و . آن متفاوت است، این نسبت حتی به هشتاد و حتی نود درصد هم میرسد. یعنی شما باید هشتاد الی نود درصد به این فکر کنید که چه کارهایی نباید بکنید!!!
این شگفتانگیز نیست. اما چرا؟ به قول این عزیزمان، یک «بله» شما، میتواند منجر به تحریف مسیر کسب و کار و زندگی شما حتی برای نسلهای بعدی بشود. یک «بله» فکر نشده و غیرا ولویتبندی شده، میتواند شما را تا سالها و حتی پانزده بیست سالی، در یکجا نگه دارد و باعث هدررفت انرژی و عمر و زمان و خلاقیت و . شما بشود.
دو تا نکته از این بحث یاد گرفتم:
اول اینکه باید هشتاد الی نود درصد روی کارهایی که نباید بکنم، فکر کنم.
دوم اینکه قواعد موفقیت وقتی به ایران میرسند، تغییر میکنند و کم و زیاد میشوند؛ چرا که شرایط خاص ما، متفاوت با شرایط تعریف شده و قانونمند و ساختارمند کشورهای پیشرفته است.
------------------------------------------------------------------------------
درباره این سایت